De wijkraad en de afzonderlijke werkgroepen hebben regelmatig overleg.
Daarnaast zijn er ook bewonersbijeenkomsten waar thema's worden besproken. Van deze overleggen worden verslagen gemaakt en op de website van de wijkraad gepubliceerd. Hieronder vind je de verschillende verslagen terug.
Verslag: 24-10-2018 |
|
|
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aanwezige wijkraadleden: Suzanne van Reedt Dortland (voorzitter) Hans Pécasse (penningmeester) Geertje Nijhoving(secretaris) Luc America Catherine Francis-van Heel 4 bezoekers uit de wijk aanwezig (Jacques Hamels, Benno Kegge, Mieke Peeters, bewoner SPII)
1. welkom nieuw bestuurslid Luc America. SvRD zal inschrijving KvK in orde maken zodat Luc per 24-10-2018 deel uitmaakt van het bestuur van de Wijkraad (formeel); 2. vaststellen van de agenda – extra punt wordt ingevoegd i.v.m. inloopbijeenkomst Claudius Prinsenlaan 3. vaststellen notulist; Catherine maakt notulen vandaag. 4. vaststellen notulen van de wijkraadsvergadering van 5 september 2018; Geen opmerkingen n.a.v. verslag. Notulen zijn vastgesteld. 5. Inloopbijeenkomst 23/10 Claudius Prinsenlaan (CPL). Op 23/10 is er een inloopbijeenkomst geweest over plannen voor het Claudius Prinsenlaan gebied. Geertje is er namens de Wijkraad geweest. Toegelicht is wat de bedoeling is van dit gebied. Economische ontwikkelingen zijn gedeeld. Uitgangspunt is groen en duurzaamheid. Grote lijnen werden weergegeven. Een angst die geuit is door bezoekers, is de uitwerking tussen de wijken en problemen die daarbij kunnen ontstaan. Tijdens de bijeenkomst zijn ook veel vragen gesteld over parkeren. Bedacht is dat wellicht insteek gemeente is geweest om vanuit grote visie te starten, dan buurtbewoners te betrekken, waardoor knelpunten etc. meegenomen kunnen worden in het plan. Input door bewoners zal worden meegenomen aldus gemeente. Bewoners kunnen individuele reacties geven bij gemeente. Wijkraad zal hier ook een rol in spelen om ideeën en aandachtspunten te delen. Zo wordt o.a. aangegeven dat fijnstof ook gemeten dient te worden nu een toename van verkeer verwacht mag worden bij uitvoering van deze plannen. Nu al problematiek, dus zeker als ze hier een hub gaan maken met meer auto’s. Positieve punten m.b.t. groen en park. Maar ook lastige punten. Deadline voor inbreng punten vanuit gemeente is 23/11 - lastig haalbaar. Vanuit wijkraad vragen opstellen over zaken die niet duidelijk zijn. Samenwerking zoeken met andere wijken zoals Zandberg en Brabantpark. Gebruik maken van bestaande structuren en kerngroep. Actiepunt: SVRD mailt met kerngroepen van verschillende wijkraden over aanpak richting gemeente en om eventueel samen op te trekken. Nu voorbereiden als wijkraad en bewoners. Kleine projectgroep wordt opgestart. Luc geeft aan om hier rol in te spelen. (+ Benno Kegge) Actiepunt: SVRD mailt Harrie Verhallen info projectgroep woonveiligheid on hold. Anders wordt het teveel om op te pakken samen met deze gebiedsvisie. Actiepunt: HP (i.s.m. Paul Kanters) nieuwsitem over projectgroep CPL + informatie over CPL (document vanuit gemeente) op website delen 6. toelichting op Uitvoeringsakkoord 2019-2022 en Kerngroep samenwerkende wijk- en dorpsraden – Uitvoeringsakkoord moet getekend worden i.v.m. subsidie aanvraag (grondslag voor de subsidie).Dit gebeurt iedere vier jaar. Namens de Wijkraad is het Uitvoeringsakkoord door HP en SVRD ondertekend. Ook de subsidie is hierna aangevraagd. In het Uitvoeringsakkoord wordt de waarde van de verschillende wijk/dorpsraden erkend en het belang voor de gemeente om met deze groepen te overleggen (als stakeholder). Er zijn werkafspraken in opgenomen (o.a. de rol van de Kerngroep en de belangen die de Wijkraad behartigt). In de Kerngroep zijn alle wijk/dorpsraden vertegenwoordigd. De Kerngroep komt een aantal keren per jaar bij elkaar om te spreken over onderwerpen die bij meerdere wijk/dorpsraden spelen. De onderwerpen voor 2019 zijn geïnventariseerd. Onderwerpen waren o.a. emissie, energie transitie. 2 a 3 keer per jaar komt kerngroep en gemeente samen om van gedachten te wisselen, met specialisten erbij. Gebiedsvisie CPL zou hierin ook als onderwerp kunnen worden meegenomen. SVRD heeft bericht over deze documenten gepost op de website. Actiepunt: SVRD zal informatie op website delen over de thema’s waarover de Kerngroep zal spreken zodra de data bekend zijn. 7. Evaluatie lepeltje-lepeltje (LL) van 10-10-2018 – Goede evaluatie met helaas een magere opkomst vanuit de wijk zelf. Belangrijke constatering is dat de organisator van een evenement de bewoners moet informeren over een event. Dat is niet de verantwoordelijkheid van de gemeente (zie het evenementenbeleid van de gemeente Breda). In het geval van LL is dit niet goed verlopen. De organisator was laat hiermee en de wijze van communicatie had ook beter gemogen... LL was te klein dus organisatie komt niet terug. Op evaluatie slechts 2 bewoners aanwezig. Evenementenbeleid zal na de eerste ervaringen in 2019 opnieuw tegen het licht worden gehouden. Het punt rondom het kunnen toetsen van het informeren van de bewoners zal hierbij aandacht krijgen. De gemeente zal in dit kader met de verschillende stakeholders spreken. Bij het opstellen van het evenementenbeleid is de Kerngroep ook in dit verband gehoord. Formeel wordt niet de afspraak gemaakt dat de wijkraad altijd geïnformeerd wordt bij een voornemen van een event in de wijk. Informeel wordt dat wel getracht vanuit de gemeente. Er is over deze evaluatie ook een nieuwsitem gepost op de website van de Wijkraad. 8. Terugkoppeling werkgroepen:
Er wordt een verkeerstelling gedaan: hoe groot is de parkeerdruk op diverse tijdstippen. Extern bureau Dufec doet deze telling. Telling tussen ‘vreemdparkeerders’ en ‘eigen parkeerders’. Sportpark II is tegen vergunning. Nu ook overeengekomen om SPII uit te sluiten in deze visie vanwege afstand t.o.v. centrum. Binnen SPI zijn meningen wisselend. Sommigen zijn voor, afhankelijk van locatie (Piet Avontuur en Paul Windhausen) Schouw is ook gedaan. Foto’s gemaakt van auto’s met gevaarlijke situaties om dit te verbeteren. Los van fiscaal parkeren. Concept rapport van de schouw half November gereed om eerst in werkgroep te bespreken (actiepunt HP) 23 november is de volgende vergadering van parkeren. Werkgroep heeft min of meer mandaat, maar moeilijk om zonder invloed van bewoners echt standpunt in te nemen. Dit wil werkgroep nog wel gaan doen, d.m.v. diverse methoden. (Enquête, inspraakavond etc.) Vraag wordt gesteld: mogelijkheid tot nieuwe verkeerstelling in Piet Avontuur (2 ½ jr. geleden ook gebeurd). HP bespreekt. Indien fiscaal parkeren doorgevoerd wordt, zijn de kosten voor vergunningen: 4€/mnd. voor 1e auto en 8€/mnd. voor een eventuele 2e auto. Park + Ride mogelijkheid: Gemeente Breda ervaart geen problemen met parkeren in binnenstad. Wordt zelfs gesproken om een parking te sluiten. GN geeft wel mogelijkheden om daar groen o.i.d. in overleg met werkgroep en gemeente terug te plaatsen. Belangrijk om visie op lange termijn te hebben.
HP: Er is ook een enquête verzorgd door de BUAS (NHTV) gedeeld in Sportpark I die mogelijk parallellen heeft met de komende enquête. GN neemt contact op met Wilco om dit aan te geven. Speelvoorzieningen SPII: Een aanwezige bewoner uit SPII geeft aan dat er 10 jr. geleden is gezorgd dat het is zoals het nu is. Toen veel moeite voor gedaan. Besproken hoe belangrijk het is om diverse meningen te ontvangen vanuit de wijk. Meningen en ideeën hoeft niet perse via (actieve) deelname aan werkgroep, maar kan ook via mail of inspraakavond om input te leveren. CF ook in wijkblad SPII oproep gedaan hierover. Wacht op reacties.
9. Actiepuntenlijst leden bestuur wijkraad:
10. Mail vanuit de wijk: wijkraadmail – wachtwoord is gewijzigd door SVRD. Maandelijks buurtbericht van Zandberg ontvangen. Rachel de Leeuw over burgerdialoog over toekomst van Europa, ook ontvangen. Aantal mailtjes direct na nieuwsbrief ontvangen. 11. Wvttk * Aanwezigheid op wijkraad overleg: altijd welkom om gewoon aanwezig te zijn. Fijn om vooraf even aan te melden. * Jacques geeft aan dat er veel acties gedaan zijn in korte tijd. Aangenaam verrast. * GN: Verslaglegging met namen mag dat? Tijdens vergadering wordt gevraagd aan bezoekers of er bezwaar is om met naam en toenaam genoemd te worden in verslag. Het verslag wordt intern gedeeld en zal later op de website worden gezet en indien naam er niet in vermeld mag worden wordt dit aangepast. Aanwezigen gingen akkoord. * Arno wil bij werkgroep groen. GN zal hem uitnodigen voor eerstvolgende projectgroep werkgroepvergadering. * Benno mailt via de website om zich aan te melden voor nieuwsbrief. * Luc wil afspraak plannen met Benno en Suzanne voor CPL. Graag na 2e week November op woensdagavond. Actiepunt LA: mailen.
Volgende vergadering is 28 november.
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||